Informatie starten in de bouw

Als je besloten hebt voor jezelf te beginnen met jouw eigen klusbedrijf moet je een hele hoop zaken regelen om goed te kunnen starten. In dit artikel geven wij aan waar je allemaal rekening mee moet houden bij het starten van jouw eigen onderneming.

Hoe start ik mijn klusbedrijf?

Het starten van een eigen klusbedrijf is in principe niet moeilijk. Je gaat naar een vestiging van de Kamer van Koophandel (KvK) bij jou in de buurt, je schrijft jezelf in bij de KvK en je bent zelfstandig ondernemer. Maar wil je het écht goed doen, dan komt er meer kijken bij het starten van een eigen klusbedrijf. Vergeet btw nummer niet

Keuze voor de rechtsvorm

Als je jouw klusbedrijf gaat inschrijven bij de KvK moet je kiezen welke rechtsvorm jouw bedrijf gaat hebben. Voordat je naar de KvK gaat is het belangrijk om al een keuze voor een bepaalde rechtsvorm gemaakt te hebben. Je kan kiezen uit verschillende rechtsvormen bij het starten van een eigen bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan een eenmanszaak, een VOF en een BV.

De meeste startende zelfstandig ondernemers in de bouw kiezen ervoor om te beginnen als eenmanszaak. Wanneer je voor een eenmanszaak gekozen hebt kan je kiezen om een eigen bedrijf op te bouwen als zelfstandig ondernemer of jezelf te gaan verhuren als zzp’er of freelancer. Tussen de zelfstandig ondernemer en de zzp’er zitten een aantal belangrijke verschillen. Het belangrijkste verschil is de onafhankelijkheid van een zelfstandig ondernemer die de zzp’er in veel mindere mate heeft.

KvK-nummer en btw-nummer

Na de inschrijving bij de KvK ontvang je twee belangrijke nummers: je KvK-nummer en btw-nummer. Het KvK-nummer laat zien dat je officieel bent ingeschreven bij de KvK en dus formeel een bedrijf hebt. Door het KvK-nummer kunnen ondernemers en particulieren opzoeken met wie zij zaken doen. Wettelijk is het daarom verplicht om het KvK-nummer te gebruiken in communicatie.

Het btw-nummer krijg je eveneens na de inschrijving bij de KvK. Je ontvang jouw btw-nummer van de Belastingdienst. Het btw-nummer is belangrijk als de Belastingdienst voor jouw bedrijf de btw registreert.

Ondernemingsplan & startkapitaal

Op het moment dat je start met een eigen klusbedrijf is het verstandig om voor jezelf, en je partner, op een rijtje te zetten of het financieel haalbaar is om alle vaste kosten zakelijk en privé te kunnen betalen. Uiteindelijk is het de bedoeling dat je voldoende geld verdient om jouw onderneming in leven te houden en privé alle kosten op te brengen. Een overzicht van inkomsten en uitgaven voor jouw eigen onderneming wordt ook wel een ondernemingsplan genoemd. Met een helder ondernemingsplan ga je goed voorbereid van start met jouw bedrijf.

Startkapitaal

Uit een ondernemingsplan kan onder andere komen welke financiële middelen je nodig hebt om te investeren in het bedrijf. Je zult altijd opstartkosten hebben bij het starten van een eigen klusbedrijf. Om investeringen te ondervangen en de opstartkosten te kunnen dekken kan het laten financieren van startkapitaal jezelf helpen om goed te starten.

Diploma’s

Heb je diploma’s nodig om te kunnen starten met een eigen klusbedrijf? Ons antwoord hierop luidt “nee”. Diploma’s zijn geen vereiste om een eigen bedrijf te kunnen starten. Veel belangrijker bij het starten van een eigen bedrijf is ervaring.

Uiteraard is de combinatie van een goede opleiding en veel ervaring de combinatie die het meest succesvol is gebleken.

Starten vanuit verschillende situaties

De situatie van startende ondernemers is altijd verschillend, wij onderscheiden over het algemeen een drietal verschillende startsituaties, die uiteraard weer per individu kunnen verschillen.

Een van de situaties waaruit je kan starten als zelfstandig ondernemer is vanuit loondienst. Deze starters staan, voordat ze beginnen met hun klusbedrijf, onder contract bij een werkgever. Na ontbinding of beëindiging van het contract starten ze met het ondernemen vanuit hun eigen klusbedrijf.

Daarnaast kan je zelfstandig ondernemer worden als je in de  werkloosheidswet (ww) zit. Ondernemers die hun eigen klusbedrijf beginnen na een periode in de ww hebben andere regels en regelingen om rekening mee te houden dan starters vanuit loondienst. De starters vanuit de ww hebben te maken met regels en regelingen van het UWV, omdat ze vanwege de ww een uitkering van het UWV ontvangen. Deze regels en regelingen kunnen je ook helpen bij het starten van jouw klusbedrijf

De laatste situatie die wij beschrijven is als zzp’er een (door)start maakt als zelfstandig ondernemer. De zzp’er is over het algemeen al ingeschreven als ondernemer bij de KvK, maar hij verhuurt zich voornamelijk aan enkele grote zakelijke opdrachtgevers. Doordat de zzp’er zich aan enkele grote zakelijke opdrachtgevers verhuurt is hij zeer afhankelijk van deze opdrachtgevers. Daardoor worstelt hij regelmatig met het fenomeen schijnzelfstandigheid. Doordat zzp’ers verder gaan als zelfstandig ondernemer in de particuliere markt zijn ze niet meer afhankelijk van een of enkele opdrachtgevers. En hebben ze geen last meer van schijnzelfstandigheid.

Regels om rekening mee te houden

Voor een zelfstandig ondernemer met een eigen klusbedrijf zijn er verschillende regels, wetten en regelingen om rekening mee te houden.

Fiscus

Voor de Belastingdienst, ook wel de fiscus genoemd, moet je bij het starten van jouw eigen onderneming een aantal zaken regelen. Het belangrijkste wat je moet regelen is het aanvragen van een btw-nummer. Als ondernemer heb je altijd een btw-nummer nodig. Dit is nodig om btw-aangifte te kunnen doen voor de omzetbelasting.

Arbo

Ondanks dat je als zelfstandig ondernemer niet in dienst bent van een bedrijf ben je verplicht jezelf te houden aan een aantal arboregels. De arboregels moeten jouw eigen veiligheid en die van derden waarborgen.

Aan de volgende algemene voorschriften moet een zelfstandig ondernemer in de bouw voldoen:

  • Het voorkomen van gevaar voor derden.
  • Het zorgen voor de eigen veiligheid en die van andere betrokken personen door zich veilig en verantwoord te gedragen.
  • Het vermijden van levensgevaar of ernstige schade aan de gezondheid. Het niet naleven van deze bepaling is een misdrijf.
  • Alle bepalingen uit het Arbobesluit die te maken hebben met het treffen van maatregelen om een ernstig arbeidsrisico te beperken of te vermijden.
  • Alle bepalingen uit het Arbobesluit die te maken hebben met het treffen van maatregelen om andere arbeidsrisico’s te beperken of te vermijden, dit geldt niet als een zelfstandige alleen werkt.

De risico’s

Als je onderneemt als zelfstandig ondernemer met jouw eigen klusbedrijf heb je altijd te maken met risico’s. Veelal start men als eenmanszaak, dan ben je hoofdelijk aansprakelijk voor de bedrijfsvoering van jouw klusbedrijf. Het doel is dan ook om deze risico’s zo laag mogelijk te krijgen en te houden.

Wat heb je allemaal nodig?

Om jouw eigen klusbedrijf te starten heb je een aantal praktische zaken nodig als gereedschap en een bus. Ook moet je een aantal zaken regelen om de algemene bedrijfsvoering in orde te krijgen. Denk hierbij aan de administratie, het maken van offertes en facturen, verkoop en marketing.

Je kan van start!

Wanneer je alle voorbereidingen getroffen hebt kan je eindelijk aan de slag met jouw eigen klusbedrijf. Je hebt alles voor elkaar en kan aan de slag!

Heb je na het lezen van dit artikel het idee ‘Ja! Ik wil graag mijn eigen klusbedrijf starten. Maar ik vind het allemaal wel erg veel om te regelen.’? Niet getreurd, wij kunnen je goed ondersteunen bij het starten van jouw eigen onderneming. Onze kennis en jarenlange ervaring in de ondersteuning van zelfstandig ondernemers met hun eigen klusbedrijf heeft ertoe geleid dat veel klusbedrijven succesvol gestart zijn. Met deze kennis en ervaring kunnen wij jou helpen bij het starten van jouw eigen klusbedrijf. Ga vrijblijvend het gesprek met ons aan en kom te weten wat wij voor jou kunnen betekenen (info@hetklushuis.nl / 0342-849797).

(Typ hier een titel)

 
Loading...