De uitgaven van het klusbedrijf zijn belangrijk om goed inzichtelijk te hebben voor de start van jouw klusbedrijf. Met een goed overzicht van de kosten die je gaat maken weet je waar je aan toe bent. Daardoor ga je goed voorbereid van start.
Als eerste zet je de kosten die je gaat maken in jouw klusbedrijf op een rij in het ondernemingsplan. Dit doe je omdat je met het ondernemingsplan de verhouding tussen de kosten en inkomsten van jouw klusbedrijf wilt weten. Het geeft je inzicht in de inkomsten die je moet realiseren.
Daarna is het ook belangrijk om in de dagelijkse praktijk een goed inzicht te hebben in de kosten. Welke kosten moet je wanneer betalen? Welke kosten komen periodiek terug? Moet ik eventueel aan het begin eenmalig investeren? De antwoorden op deze vragen zijn belangrijk om grip te houden op de bedrijfsvoering.
Om je een beetje op weg te helpen naar een goede, rustige bedrijfsvoering zetten wij diverse kosten zo overzichtelijk mogelijk uiteen.
Ons advies: Doe dit ook voor jezelf, inclusief de bijbehorende bedragen. Dan weet je exact hoe je ervoor staat met de kosten.
De verschillende uitgaven verdelen wij in de volgende categorieën:
Naast de vaste maandelijkse kosten is het belangrijk om rekening te houden met overige investeringen die je moet doen. Deze kosten zijn eenmalig, maar kunnen in de loop van de tijd ook terugkomen. Vaak worden deze kosten gemaakt doordat iets versleten of verouderd is, en daardoor aan vervanging toe is.
Deze investering doe je meestal als eerste bij de start van jouw klusbedrijf. Daarna ga je ervaren dat de kosten hiervan soms terug gaan komen. Vaak zie je deze investeringen aankomen. Dan is het mogelijk om financieel rekening te houden met deze uitgaven.
De vaste maandelijkse kosten zijn uitgaven die elke maand gedaan moeten worden om jouw klusbedrijf succesvol te laten zijn. Voor een klusbedrijf zijn de diverse vaste maandelijkse kosten een van de grootste kostenposten in de bedrijfsvoering.
De vaste kosten maak je over het algemeen om goed te kunnen werken aan jouw opdrachten, succesvol jouw bedrijf te runnen en een mogelijke tegenslag op te vangen.
Denk hierbij bijvoorbeeld aan kosten die je maakt voor de bus waarin je gaat rijden, kosten voor de administratie of verzekeringen.
Uiteraard zijn de vaste maandelijkse kosten voor elk bedrijf verschillend. Toch kunnen we een groot aantal verschillende soorten kosten voor je overzichtelijk maken. Daarmee weet je in ieder geval wat je ongeveer kan verwachten.
De bus is een van de grootste kostenposten die maandelijks terugkomen. Zonder een goede bus kan je niet naar klanten toe om het werk uit te voeren.
Je kan de bus op verschillende manieren aanschaffen. Je kan ervoor kiezen om de bus te leasen of te kopen. Los van welke keuze je maakt, je moet altijd een vast bedrag per maand betalen voor de bus. Dat is of het leasebedrag of de afschrijving van de bus.
Daarnaast heb je maandelijks kosten aan de brandstof. De bus moet natuurlijk ook rijden. Anders kom je alsnog niet bij jouw klanten.
Het afsluiten van goede verzekeringen is belangrijk voor in de bedrijfsvoering. Uiteraard verwacht je een verzekering nooit te gaan gebruiken. Maar een verzekering is wel belangrijk op het moment dat er iets verkeerd gaat, of iets kapot gaat.
Welke verzekeringen zijn verstandig om af te sluiten? Dit zijn onder andere een verzekering voor de bus, een transportverzekering, bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering, rechtsbijstandverzekering en een arbeidsongeschiktheidsverzekering.
Deze verzekeringen zijn volgens ons de belangrijkste verzekeringen voor een klusbedrijf.
Een geheel andere maandelijkse kostenpost is de marketing. De kosten voor marketing kan je zo groot maken als je zelf wil. De te maken marketingkosten zijn bijvoorbeeld de kosten die je maakt voor een website en advertentiekosten voor het plaatsen van lokale offline advertenties.
Naast de bovenstaande kostenposten zijn er nog meer kosten die je maandelijks terug kan gaan zien in jouw bedrijfsvoering. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:
Naast de bovenstaande kosten, die gericht zijn op de bedrijfsvoering, ga je ook nog andere kosten maken. Deze kosten noemen wij zakelijke kosten. Wat voor kosten zijn dit dan? Dit zijn kosten die je voor, tijdens en na een opdracht maakt op de opdracht zo goed mogelijk uit te voeren. Deze kosten zijn voornamelijk materiaal, maar ook materieel en inhuur kunnen onder deze kosten vallen.
De variabele kosten worden over het algemeen goed gedekt door de inkomsten uit het werk. Je berekent immers de kosten voor het materiaal, materieel en inhuur door aan de klant. Ondanks dat is het belangrijk om in de financiën van jouw klusbedrijf rekening te houden met een buffer van voldoende grootte om deze kosten zorgeloos te kunnen betalen.
De kosten verschillen per klusbedrijf en per keuze die je maakt.
Je kan er bijvoorbeeld voor kiezen om een hele dure bus te kopen, dan is de afschrijving hoger. Maar je kan ook kiezen voor full operational lease. Dan krijg je te maken met andere soort kosten.
Het is voor jezelf, en jouw bedrijfsvoering, belangrijk om in kaart te brengen wat deze maandelijkse kosten zijn. Als je dit doet weet je exact hoe hoog de kosten zijn, dus weet je ook precies wat je maandelijks moet verdienen om alle kosten te dekken.
De Klussenier kan jou ondersteunen om de uitgaven van jouw klusbedrijf goed inzichtelijk te krijgen en te houden. Ook ondersteunt De Klussenier jou in het goed op de hoogte blijven van de huidige vaste kosten. Deze ondersteuning vanuit de franchisegever van De Klussenier zorgt ervoor dat je op een succesvolle manier kan ondernemen!
Wil jij ook hiervan profiteren of wil je weten hoe je jouw vaste kosten beheersbaar kan houden? Kom dan met ons in contact en bespreek met ons de mogelijkheden.
Start jouw eigen klusbedrijf als Klussenier en ga zorgeloos en onafhankelijk ondernemen.