Alle kosten bij het starten van jouw klusbedrijf in een overzicht

Je hebt de wens om jouw eigen klusbedrijf te starten. Voordat je start wil je eerst weten met welke kosten je rekening moet houden bij de start. In dit artikel geven wij een overzicht van de soorten kosten die je kan verwachten bij jouw klusbedrijf. Wij hebben jarenlange ervaring in het ondersteunen van startende zelfstandig ondernemers en kunnen wij de kosten bij de start goed inzichtelijk maken.

Het is belangrijk om de kosten die je gaat maken bij het starten van jouw klusbedrijf goed overzichtelijk te hebben. Hierdoor weet je hoeveel geld je moet investeren om een goede start te maken met jouw klusbedrijf. Je weet ook direct hoeveel omzet je moet hebben om de kosten voor de start gedekt te hebben, en om daarna winst te maken. Na de startkosten krijg je ook te maken met kosten die periodiek terug gaan komen in de bedrijfsvoering. Indien van toepassing geven wij aan of je ook periodieke kosten mag verwachten.

Let op: Het overzicht wat wij in dit artikel geven is een indicatie van de kosten waarvan wij, De Klussenier, denken dat je die mag verwachten voor de start van een klusbedrijf. De daadwerkelijke kosten kunnen per situatie verschillen.

Kosten voor de KvK inschrijving

Een van de eerste kosten die je gaat maken zijn de kosten voor de inschrijving bij de Kamer van Koophandel (KvK). Om als bedrijf te kunnen handelen is een inschrijving in de KvK verplicht. Het grootste deel van de klusbedrijven die zich inschrijven in de KvK doen dit als eenmanszaak. De kosten van een inschrijving als eenmanszaak zijn ongeveer €50,-.

Verzekeringen afsluiten

Als zelfstandig ondernemer is het verstandig om jezelf goed te verzekeren. Je hoopt het nooit nodig te hebben, maar als je goed verzekerd bent weet je dat je een misser aankan. Als we het hebben over de kosten van de verzekeringen voor jouw klusbedrijf moet je denken aan tegen twee soorten kosten. De kosten die je zeker hebt zijn de maandelijkse premies die je gaat betalen aan de verzekeringen. De maandelijkse premies die je gaat betalen verschillen per verzekering en verzekeraar. Daarom is het verstandig om een goede vergelijking te maken.

Naast de maandelijkse premies moet je ook rekening houden met afsluitkosten. Bij diverse verzekeraars betaal je eenmalige afsluitkosten voor de verzekering. Ook deze kosten verschillen per verzekering en verzekeraar.

De kosten van jouw administratie

De goedkoopste optie is de complete administratie helemaal zelf op te zetten en bij te houden. Echter, de ervaring leert dat het overgrote deel van de zelfstandig ondernemers in de bouw het liever uit wil besteden aan een professional. Het compleet uitbesteden aan een accountant of boekhouder kan je zo duur maken als dat je zelf wilt.

Welke keuze je ook maakt, zelf de boekhouding doen, de boekhouding compleet uitbesteden of alles er tussenin, het is verstandig om rekening te houden met een aantal kosten die je mogelijk gaat maken.

Een van de keuzes die je zal maken is de keuze voor de boekhouder, accountant of administrateur. De kosten hangen af van de hoeveelheid van de administratie die je wilt uitbesteden aan de externe partij. Hoe meer je uit gaat besteden, hoe meer je moet betalen. Daarnaast is over het algemeen een accountant duurder dan een boekhouder.

Mocht je de administratie (gedeeltelijk) zelf gaan doen, dan moet je mogelijk ook jouw eigen boekhoudsoftware aanschaffen. Dit kan een eenmalige investering zijn voor een bepaalde tijd, maar dit kan ook een periodiek bedrag zijn. De soort kosten verschillen per software.

Naast het opzetten van de administratie en de kosten die je aan de boekhouding kwijt gaat zijn is het belangrijk om een zakelijke bankrekening te openen. Ook hierbij krijg je te maken met kosten, kosten voor het openen van de rekening en de bijbehorende periodieke bedragen.

De bus

Een van de belangrijkste investeringen die je gaat doen bij de start van jouw klusbedrijf is de investering in de bus. De bus is het belangrijkste uithangbord van jouw klusbedrijf. Het is dus belangrijk om een goede bus te kiezen die bij jou en jouw bedrijf past. Hierop bezuinigen is een onverstandige keuze.

Als je een bus aanschaft kan je dat op aantal  manieren doen. Je kan kiezen om de bus te kopen of je kan de bus leasen op basis van financial lease of full operational lease. Op basis van financial lease sluit je een lening en betaal je rente, daarnaast ben je zelf verantwoordelijk voor verzekering, wegenbelasting onderhoud en vervangend vervoer. In geval van full operational lease betaal je een vast bedrag en is alles voor je geregeld.

Naast het (eventueel) kopen van een bus ga je ook kosten maken voor de belettering van de bus. Je wilt met de uitingen van jouw bedrijf op de bus rondrijden en je wilt dat dit er goed uitziet. Dus ga je de bus laten beletteren door een professioneel bedrijf. Waar uiteraard kosten bij horen. Vaak zijn dit kosten voor het ontwerp en het plaatsen van de stickers op de bus.

Marketing

Om jouw klusbedrijf bekend te maken onder potentiële klanten ga je bij het begin van jouw klusbedrijf investeren in marketing. De investeringen voor de marketing kan je onderverdelen in kosten voor online marketing en offline marketing.

De online marketing kosten die je bijvoorbeeld gaat maken zijn kosten voor het laten maken van een website. In de huidige tijd kan je niet meer zonder een website als klusbedrijf zijnde. Daarom is het belangrijk om een goede website te laten maken door iemand met kennis van het bouwen van websites. Bij een website hoort een webdomein. Het vastleggen en registreren van een webdomein kost meestal een klein bedrag per maand.

Als je ook offline marketing gaat inzetten aan het begin moet je hiervoor geld reserveren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het drukwerk wat je gaat gebruiken voor jouw klusbedrijf, zoals briefpapier, enveloppen en visitekaartjes. Daarnaast kan je ook offline publicaties in gaan zetten om bekendheid te genereren. Je kan bijvoorbeeld advertenties gaan plaatsen die mensen offline kunnen zien.

Bedrijfskleding aanschaffen

Als je een professionele uitstraling wilt is bedrijfskleding noodzakelijk. Je wilt er elke dag weer representatief bij lopen, dus investeer je in goede bedrijfskleding. En voor een echte professionele uitstraling laat je de bedrijfskleding ook bedrukken met jouw logo en huisstijl. Daar zitten wel kosten aan verbonden. Soms is het mogelijk om een deal te maken waarin beiden gecombineerd worden. Dit scheelt weer in de kosten voor jouw kleding.

Het calculatieprogramma

Bij de start van een klusbedrijf is een programma waarmee je jouw calculaties, offertes en facturen gaat maken noodzakelijk. Anders ga je nooit de opdrachten van jouw klanten op een goede manier vastleggen. Daarom moet je bij het starten beschikken over een goed programma waarmee je deze belangrijke berekeningen, documenten en overeenkomsten kan maken. Vaak is dit een investering waar je goed over na moet denken, want de keuze is reuze. De kosten verschillen per aanbieder en pakket. Het belangrijkste is dat je een programma kiest wat voor jou het beste werkt.

Gereedschap kopen

Als je jouw klusbedrijf gaat starten zal je een investering moeten doen in gereedschap. Door het klussen in het verleden heb je uiteraard al een mooi assortiment aan gereedschap verzameld. Maar er is altijd gereedschap wat nog niet in jouw bezit is, en wat je nodig gaat hebben in het uit te voeren werk als professional.  Dit gereedschap kan je tijdelijk huren of direct aankopen.

Kosten voor een telefoonabonnement

Met jouw klusbedrijf is het belangrijk om goed bereikbaar te zijn voor klanten. Jouw telefoon is daarvoor misschien wel het belangrijkste middel. Daarom is het belangrijk om een goede telefoon te hebben en bijbehorend abonnement. Per abonnement en toestel die je moet betalen, dit kan verschillen tussen vaste maandelijkse kosten en een eenmalige aanschaf en/of afsluitkosten. Maandelijks heb je in ieder geval abonnementskosten te betalen.

Computer

Een investering die je kan overwegen is de investering in een computer. Je zal een computer nodig hebben voor administratieve zaken en om met de mail contact te houden met (potentiële) klanten en de leveranciers. Je kan ervoor kiezen om in het begin de kosten te drukken door een bestaande computer te gaan gebruiken. Wil je dat niet, dan kan je investeren in een vaste computer of een laptop.

Garantiefonds en algemene voorwaarden

Een goed bedrijf sluit zich aan bij een garantiefonds wat werkt met algemene voorwaarden om zijn klanten meer zekerheid te bieden. Bij het aansluiten bij een dergelijk garantiefonds zijn kosten verbonden.

Financiële investering

In dit artikel hebben we het vooral over materiële zaken die geregeld moeten worden bij het starten van een klusbedrijf. Dit alles kost direct geld en gaat soms ook gepaard met kosten die periodiek terug gaan komen. Maar om een start te maken zonder jezelf direct zorgen te moeten maken over hoe je alles gaat betalen is het verstandig om ook een financiële investering te doen in jouw bedrijf. Met deze investering heb je direct een buffer aan zakelijk spaargeld. Daarmee kan je de eerste periode direct na de start goed overbruggen.

De Klussenier

De lijst met te maken kosten bij het starten van jouw klusbedrijf is erg lang. En er is ook veel wat je moet regelen. Dit komt allemaal bij de overige zaken die je moet regelen, zoals het opstarten van de boekhouding en het binnenhalen van klanten. Dat zijn veel zaken die je moet regelen.

Je kan een groot deel van alles wat geregeld moet worden uit handen geven. De Klussenier doet dit al jaren succesvol voor startende ondernemers in de bouw. Wij zorgen onder andere voor een goede regeling met de bus, een compleet ingerichte marketingmachine (online en offline), een maatwerk calculatieprogramma en dat jouw administratie uit handen genomen wordt.

Aansluiten bij de franchiseorganisatie De Klussenier is niet kosteloos. De franchiseorganisatie De Klussenier vraagt van de franchisenemers die zich aansluiten een vast bedrag per maand, dit in tegenstelling tot de meeste franchiseorganisaties die een percentage van de omzet vragen. De franchisemethode die De Klussenier hanteert wordt job franchise genoemd.

Voor het vaste bedrag wat je maandelijks aan de franchisegever van De Klussenier betaalt maak je, naast ondersteuning en support, gebruik van het landelijk bekende merk en het werk wat hieruit voortkomt, je werkt volgens de rechten en plichten die gelden volgens de zorgvuldig opgestelde uitvoeringsvoorwaarden van De Klussenier, bij klachten vindt bemiddeling plaats en je bent zelfstandig maar nooit alleen.

Interesse om Klussenier te worden?

Ben je geïnteresseerd in wat De Klussenier voor jou kan betekenen en wil jij als zelfstandig ondernemer jouw klusbedrijf starten bij De Klussenier? Twijfel dan geen moment en laat jouw gegevens achter via het onderstaande formulier. Wij zullen dan contact met je opnemen om de kansen en mogelijkheden te bespreken. En wie weet ben je binnenkort de nieuwste Klussenier in jouw woonplaats!

 
Loading...