Hoe kom ik met mijn klusbedrijf aan klanten?

Alle voorbereidingen zijn afgerond, jouw eigen klusbedrijf is opgericht. Het liefste wil je direct de handen uit de mouwen steken en aan het werk bij klanten. Helaas werkt dat in het leven van een zelfstandig ondernemer niet helemaal zo.

Bedrijfsvoering versus het uitvoeren van werk

Het ondernemen als zelfstandig ondernemer is over het algemeen te verdelen in twee soorten werkzaamheden. Als eerste wil je graag werk uitvoeren bij jouw eigen klanten. Daarnaast heb je de algemene bedrijfsvoering van jouw onderneming. Op het laatstgenoemde onderdeel hebben wij, De Klussenier, jarenlange ervaring. Bij ons zijn zelfstandig ondernemers aangesloten die goed zijn in het werken met hun handen. Wij helpen deze ondernemers om een goede algemene bedrijfsvoering op te zetten en bij te houden. Als dat allemaal goed staat kan jij, als veelzijdig vakman, succesvol ondernemen zonder risico’s.

De algemene bedrijfsvoering van een zelfstandige ondernemer is niet altijd gemakkelijk. Je moet veel regelen en uitzoeken, vaak gaat dit over zaken waar je weinig tot geen kennis van hebt. Hierover ga je in het vervolg van dit artikel meer lezen. Wij praten je bij over hoe je een goede bedrijfsvoering opzet, hoe je de huidige bedrijfsvoering kan verbeteren en hoe je dit het beste bij kan houden.

Financiën en administratie

De belangrijkste onderwerpen van de de bedrijfsvoering zijn onder andere de financiën en de administratie. Een goed overzicht van de financiën en een gestructureerde administratie helpen je een duidelijk beeld te krijgen over hoe jouw bedrijf ervoor staat.

Het opzetten van de administratie

Het inzicht krijgen in de financiën begint bij het opzetten van de administratie. Als je bij het opzetten van de administratie voldoende tijd neemt, dan maak je het jezelf voor het bijhouden van de administratie direct een stuk makkelijker.

Bij het opzetten van de administratie moet je de volgende onderdelen opnemen in jouw administratie:

  • Grootboek met de grootboekrekeningen;
  • Debiteuren- en crediteurenadministratie;
  • In- en verkoopadministratie;
  • Voorraadadministratie;
  • Urenregistratie;
  • Kilometer- en/of rittenadministratie.

Het bijhouden van de administratie

Als je eenmaal de administratie opgezet hebt, is het belangrijk om deze regelmatig bij te werken. Je hoeft niet elke dag de bonnetjes te verwerken. Maar regelmatig de administratie bijwerken heeft wel voordelen. Zo blijft jouw administratie altijd actueel, heb je nooit achterstanden met betalingen, weet je precies hoe je bedrijf ervoor staat en je kan altijd tijdig gegevens aanleveren bij de fiscus.

Ons advies is om het bijwerken van de administratie elke week te doen. Plan elke week hiervoor een vast moment in.

Het belang van een goede administratie

Een goede administratie is in eerste instantie belangrijk voor jezelf. Met een goede administratie, die up-to-date is, heb je goed inzicht in de status van jouw bedrijf, wat er nog binnen moet komen aan betalingen, wat je nog moet betalen en hoeveel je verdient hebt aan jouw werk.

Daarnaast is een goede administratie van belang voor de Belastingdienst. De Belastingdienst heeft allerlei eisen gesteld voor zelfstandige ondernemers als je in aanmerking wilt komen voor bepaalde belastingvoordelen. Je moet bijvoorbeeld een minimum aantal uren in je eigen bedrijf werkzaam geweest zijn. Deze uren moet je aantoonbaar kunnen maken voor de fiscus. Dat doe je door de administratie te delen met de fiscus.

Privé inkomen

De administratie zoals hierboven beschreven is de administratie van jouw bedrijf. Die is natuurlijk erg belangrijk. Het zorgen voor een stabiel privé inkomen is net zo belangrijk. Je wilt alle vaste lasten kunnen blijven betalen. Om dat te kunnen doen moet je een deel van de inkomsten als privé inkomen opnemen. Van dat privé inkomen kan je jouw privé uitgaven doen. Het salaris wat je opneemt moet uiteraard ook weer verwerkt worden in de administratie.

Het is wel belangrijk om de rekeningen zakelijk en privé gescheiden te houden. En dus geen privé opnames en betalingen van de zakelijke rekening doen. Anders klopt jouw administratie op een bepaald moment niet meer. Is dat het geval, dan kan je problemen krijgen met de fiscus.

Sparen

Het is onverstandig om elke cent die binnenkomt direct uit te geven. Vooral in het begin is het belangrijk om een buffer op te bouwen voor in de toekomst. Daarom is het belangrijk om direct geld wat binnenkomt opzij te zetten voor nood. Door eigen vermogen op te sparen bouw je een toekomstbestendig bedrijf op.

Marketing

Wanneer je alle voorbereidingen getroffen hebt is het tijd om aan alle potentiële klanten bekend te maken dat ze jou kunnen inschakelen voor werk wat zij willen laten doen. Het creëren van bekendheid voor jouw bedrijf noemen we ook wel marketing. Voldoende aandacht besteden aan de marketing van jouw bedrijf is belangrijk voor het krijgen van bekendheid en aanvragen waarmee je jouw eigen klantenkring gaat opbouwen.

Alle acties die je doet om bekendheid en aanvragen te verkrijgen kunnen we onderverdelen in online marketing en offline marketing

Online marketing

Online marketing is het verkrijgen van bekendheid door het inzetten van het internet. Tegenwoordig heeft bijna iedereen altijd en overal toegang tot internet. Daarom is het belangrijk om online vindbaar te zijn. Het internet biedt vele mogelijkheden om aan marketing te doen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een website, social media en beeldmateriaal. Voor online marketing is het belangrijk om goed te bepalen wat bij jou past en op welke manier je jouw (potentiële) klanten kan bereiken.

Offline marketing

Acties die onder offline marketing vallen zijn alle acties die buiten het internet om zijn om bekendheid te krijgen voor jouw bedrijf. Ook binnen offline marketing zijn de mogelijkheden eindeloos. Net als bij online marketing geldt dat je goed moet uitzoeken welke middelen het beste werken om jouw (potentiële) klanten te gaan bereiken.

Verkoop

Als je actief met marketing aan in de weer geweest bent dan is het belangrijk om de binnengekomen aanvragen om te zetten in een opdracht. Dit proces noemen wij het verkoopproces. Je probeert namelijk jezelf en jouw diensten aan de klant te verkopen dat deze akkoord geeft om jou het werk uit te laten voeren.

Tijdens een gesprek bij de klant probeer je te achterhalen wat de behoeften zijn van de klant en hoe dat past bij jouw kennis en kunde. Uiteindelijk is het belangrijk om tijdens het gesprek een goede indruk te krijgen van de uit te voeren werkzaamheden voor jouw calculatie.

De calculatie die je maakt komt als offerte bij de klant. Deze offerte en de gesprekken met de klant moeten de klant overtuigen om voor jou te kiezen.

Calculeren, offreren, factureren

Tijdens het verkoopproces met de klant probeer je te achterhalen wat de wensen en behoeften van deze klant zijn. Deze wensen en behoeften wil je uiteindelijk verwerken in een offerte die je aan gaat bieden aan de klant.

Het maken van een offerte begint bij een calculatie. In de calculatie bereken je hoeveel kosten je gaat maken voor het project en hoeveel uren je kwijt bent aan de uitvoer van het project. De calculatie is het belangrijkste gedeelte van het maken van een offerte, want met de calculatie krijg je inzicht in de kosten en baten van het project.

Als je de kosten en baten van het project door middel van de calculatie inzichtelijk gemaakt hebt is het belangrijk dat de kosten voor de klant overzichtelijk op een offerte komen te staan. De offerte is uiteindelijk het document waar de klant een akkoord over moet geven om de afgesproken werkzaamheden door te laten gaan. Beschrijf daarom duidelijk welke werkzaamheden je gaat doen en wat de kosten daarvoor zijn.

Als je de offerte bij de klant gebracht hebt en besproken hebt met de klant geeft de klant akkoord op de offerte en dan kan je de werkzaamheden inplannen. Op het moment dat de klant akkoord is met de offerte wordt deze ondertekend door beide partijen en kan je aan de slag.

Na het akkoord van de offerte en het starten van de werkzaamheden is het tijd om de facturen te maken. De facturen zijn belangrijk om betaald te krijgen voor de werkzaamheden. Ook zijn facturen nodig om de betalingen die op jouw rekening binnenkomen te kunnen verantwoorden bij de Belastingdienst.

Aan het werk

Je hebt de eerste opdrachten binnen en de offertes zijn getekend. Je kan doen waar je goed in bent, aan het werk bij jouw klant!

Werkvoorraad opbouwen

Nadat je de eerste klant bediend hebt wil je direct door naar het volgende project. Uiteindelijk wil je een opeenvolging van verschillende projecten, zodat je een werkvoorraad opbouwt. Met het opbouwen van een werkvoorraad weet je voor langere tijd dat je werk hebt. Het is dus belangrijk om direct vooruit te plannen, zodat je zeker weet dat je in de komende periode aan het werk blijft.

Een goede werkvoorraad voor een zelfstandig ondernemer met een klusbedrijf zit tussen de drie en vijf maanden. Een kleinere werkvoorraad is niet goed omdat je te veel onzekerheid hebt voor de korte termijn. En een grotere werkvoorraad is voor een kleine zelfstandig ondernemer ook niet goed, omdat je dan minder flexibel bent.

Planning

Om alles in goede banen te leiden en niets te vergeten is een goede planning erg belangrijk. Hierbij bedoelen we niet alleen de planning van het werken bij klanten, maar ook de overige werkzaamheden zoals verkoopgesprekken, het maken van offertes en het bijwerken van de administratie.

Iedereen heeft 24 uur in een dag, gebruik deze effectief!

Bus

Voor een zelfstandig ondernemer in de bouw is de bus zijn ‘kantoor’. De bus is een van de belangrijkste dingen uit zijn onderneming, want in de bus ligt jouw gereedschap om te werken bij klanten.

Naast dat de bus praktisch is met jouw gereedschap erin, is de bus ook een belangrijk visitekaartje van jouw bedrijf. De bus is een van de eerste dingen die een klant ziet als je bij de klant op bezoek gaat. Klanten zien jou rijden in de bus en klanten zien de bus geparkeerd staan bij jouw huis of bij het huis van een klant. Daarom is het belangrijk dat de bus er netjes uitziet en een professioneel uithangbord is.

Verzekeringen

Wanneer je als zelfstandig ondernemer werk uitvoert is het belangrijk om maatregelen te nemen voor het geval je niet kan werken of wanneer je in het werk tegen problemen aanloopt. Dit doe je door verzekeringen af te sluiten. Deze verzekeringen helpen je als er problemen zijn.

Als je onverzekerd werkt en er gebeurt iets bij een klant, of iets waardoor je (voorlopig) niet kan werken is het belangrijk om een goed vangnet te hebben. Daarom is het belangrijk om jezelf te verdiepen in welke verzekeringen nuttig kunnen zijn.

Met ondersteuning succesvol

Als je actief bent als zelfstandig ondernemer komt er een hele hoop op je af. Je moet veel regelen en organiseren. Soms komen er zaken op je pad waar je helemaal geen rekening mee gehouden hebt. Vele zelfstandig ondernemers in de bouw zijn je al voorgegaan met hun klusbedrijf. Dus het is zeker mogelijk. Maar waarom zou je het in je eentje doen? Wij van De Klussenier hebben jaren ervaring in het ondersteunen van zelfstandig ondernemers die hun eigen klusbedrijf willen beginnen. Ook jou willen wij ondersteunen met het verwezenlijken van jouw droom: Jouw eigen klusbedrijf.

Op alle punten hebben wij kennis en jarenlange ervaring. En kunnen jou dus ondersteunen bij de start en in de jaren die volgen. Je hebt altijd een team van professionals waarop je terug kan vallen. Oftewel: Je bent zelfstandig ondernemer, maar niet alleen. Ga vrijblijvend het gesprek met ons aan (info@hetklushuis.nl / 0342-849797).

 
Loading...