Verkoop in jouw klusbedrijf

Verkoop is voor veel zelfstandig ondernemers onbekend terrein en buiten de comfortzone. Dat is jammer, want verkoop goed inzetten helpt jouw klusbedrijf succesvol te worden. Daarom delen wij in dit artikel een aantal handige tips voor verkoop in jouw klusbedrijf.

Wat is de definitie van verkoop?

Voordat wij meer uit gaan leggen over onze visie op verkoop binnen jouw klusbedrijf is het goed om te weten wat wij onder verkoop verstaan. 

Het inzetten van verkoop is voor veel startende zelfstandig ondernemers nieuw. In het bedrijfsleven, veelal binnen grotere bedrijven, wordt wel veel gebruik gemaakt van verkoop. Hierin wordt meestal gebruik gemaakt van het woord ‘sales’. 

Voor elk bedrijf betekent het begrip verkoop net iets anders. Daarom is het belangrijk om te weten wat De Klussenier onder het begrip verkoop verstaat. Dus geven wij jullie onze definitie van verkoop zoals wij deze hanteren: Verkoop is het overtuigen van een (potentiële) klant om de door de klant beoogde werkzaamheden door jouw klusbedrijf uit te laten voeren.

Wat verkoop je?

Voordat je aan de slag gaat met verkoop is het belangrijk om te weten wat je verkoopt. Als je weet wat je verkoopt kan je gerichter aan de slag gaan.

Als zelfstandig ondernemer met jouw eigen klusbedrijf verkoop jij jouw diensten. Jij biedt met jouw klusbedrijf mensen de mogelijkheid om jou in te schakelen voor diverse klussen en opdrachten in en rond hun woning. Deze diensten verkoop je aan de mensen. De diensten die je levert kunnen verschillen van montage-, onderhouds- en reparatiewerk tot het renoveren van een complete badkamer of het maken van een uitbouw.

Het doel van het verkoopproces is jouw diensten te verkopen tegen een goede prijs. Een prijs waarvan jij weet dat je winst maakt op de opdracht. En een prijs, in combinatie met de werkzaamheden, waarvan de klant een positief beeld heeft.

Hoe ziet het verkoopproces er uit?

Het verkoopproces begint eigenlijk al voordat je ook maar een contact gehad hebt met de klant. Jouw verkoopproces begint bij de marketing van jouw klusbedrijf. Daarmee heb je het eerste ‘contact’ waarmee je potentiële klanten kan beïnvloeden om een aanvraag bij jou te doen. Dankzij marketing kan je jouw potentiële klanten bekend maken met de aangeboden diensten. Als je de marketing op een goede manier organiseert begin je met een voorsprong aan het klantcontact in jouw verkoopproces.

De marketing heeft ervoor gezorgd dat de klant een aanvraag bij jou ingediend heeft. Daarmee begint de volgende stap in het verkoopproces, het klantcontact. Met het klantcontact wil je ervoor zorgen dat je een offerte aan kan bieden die de klant gaat ondertekenen. Nadat de potentiële klant een aanvraag bij je ingediend heeft maak je een afspraak om de wensen en behoeften van de klant te bespreken. Tijdens dit gesprek is het aan jou om te onderzoeken wat de klant precies wil en of dit bij jou past. Daarnaast is het aan jou de taak om de klant te overtuigen dat jij de aangewezen persoon bent om de wensen van de klant te realiseren.

Dat laatste is een belangrijk deel van de verkoop. Een klant doet meestal meerdere aanvragen om een opdracht uit te laten voeren. Bij grotere opdrachten is dit vaker het geval dan bij kleinere klussen. De klant doet dat om verschillende bedrijven te vergelijken en om op basis van het eerste contact, samen met de offerte, een keuze te maken voor het bedrijf wat het beste bij hen past.

Als je het eerste gesprek met de potentiële klant gehad hebt, de wensen en behoeften gepolst hebt en een offerte mag uitbrengen is het zaak om een duidelijke en goede offerte uit te brengen. Daarmee wil je de klant laten zien dat je de wensen en behoeften goed begrepen hebt en je biedt de klant een voorstel voor een redelijke prijs. Deze prijs volgt uit de calculatie die je maakt op basis van het eerste gesprek

Op het moment dat je de offerte aanbiedt aan de klant heb je nog een moment om de klant positief te beïnvloeden om voor jou te kiezen. De offerte in combinatie met een laatste contact geeft jou de mogelijkheid om een laatste indruk achter te laten. De laatste indruk moet de kers op de taart zijn, het laatste zetje van de klant in de goede richting.

Als alles klopt heeft de klant een positief gevoel bij jouw klusbedrijf en jij vind dat de klant goed bij jou past, dan ondertekent de klant de offerte en heb je de aanvraag omgezet in een opdracht. Gefeliciteerd! Je hebt een nieuwe klant.

Beter worden in verkopen?

Het verkoopproces is voor veel startende zelfstandig ondernemers in de bouw lastig. In het begin is het soms een beetje eng om jezelf en jouw diensten te verkopen aan onbekenden die iets van je willen.

Daar heeft De Klussenier iets op bedacht!

Elke veelzijdig vakman die met De Klussenier zijn eigen klusbedrijf gaat starten doorloopt onze speciaal ontwikkelde training. Tijdens deze training wordt veel aandacht besteed aan het complete verkoopproces. Door een ervaren trainer word je meegenomen door het verkoopproces en langs alle valkuilen die je tegen kan komen. Tijdens de training wordt veel aandacht besteed aan praktijksituaties. Met de ervaringen en adviezen uit de trainingen kom je goed beslagen ten ijs als je klantbezoeken gaat doen. Daardoor is het vertrouwen in een goede afloop direct een stuk groter! Betere verkoop betekent meer opdrachten tegen een goede prijs en meer verdiensten.

Hier ook gebruik van maken?

Ook jij kan profiteren van de training die De Klussenier (startende) zelfstandig ondernemers biedt. Je gaat ook direct profiteren van alle andere voordelen die De Klussenier jou kan bieden! Laat ons weten dat je graag meer informatie wilt ontvangen over zelfstandig ondernemen als Klussenier. Dit kan via het onderstaande formulier.

Wil jij jouw eigen klusbedrijf starten?

Laat hier vrijblijvend jouw gegevens achter

 
Verstuur  

 

Of neem zelf contact met ons op

  0342 84 97 97
  info@hetklushuis.nl
  06 1406 7007

 
Loading...