Vijf Planning tips voor jouw klusbedrijf

De planning binnen jouw klusbedrijf is belangrijk voor het succes van het bedrijf. Met een goede planning zorg je voor structuur in jouw bedrijf. Een goede structuur is een van de sleutels tot succes.

Door jouw opdrachten en werkzaamheden goed te plannen weet je precies waar je aan toe bent en welke werkzaamheden je wanneer doet. Met een goede planning en een goed overzicht kan je jouw klusbedrijf laten excelleren. Bijvoorbeeld als je voldoende ruimte neemt in de planning voor de verschillende opdrachten.

Daar staat tegenover dat een verkeerde planning voor een rem op jouw klusbedrijf kan zorgen. Want als je verkeerd plant en je overloop hebt op verschillende opdrachten, dan gaat dit je geld kosten. Voor je het weet zit je in een negatieve spiraal en ben jij elke dag aan het werken en loop jij jezelf voorbij.

Jij wilt natuurlijk ervoor zorgen dat je in een positieve flow komt en dat je een goede planning hebt. Bij De Klussenier hebben wij veel ervaring in het adviseren op het gebied van planning voor zelfstandig ondernemers in de bouw. Onze ervaringen willen wij graag met jou delen. Daarom geven wij vijf tips op het gebied van planning.

Tip 1: Noteer alles in jouw agenda

Je denkt wellicht dat je alles kunt onthouden, maar dat is niet het geval. Als zelfstandig ondernemer moet je elke dag veel informatie verwerken en belangrijke zaken onthouden. Denk hierbij aan bijvoorbeeld het werk zelf, het calculeren en de administratie. Alles wat je denkt te moeten onthouden is belangrijk. Daarom is het belangrijk om afspraken en alles wat je moet doen in je agenda te noteren. Dan hoef je de belangrijke afspraken niet meer te onthouden.

Noteer de afspraken die je maakt altijd met een begin- en eindtijd in jouw agenda. Dan weet je precies waar je aan toe bent.

Tip 2: Ik bepaal mijn agenda, niemand anders

Het is aantrekkelijk om als ondernemer elke klant helemaal tevreden te willen stellen en daarmee de klant jouw agenda te laten bepalen. Want je wilt de klant tevreden stellen, zeker als je de klant nog niet kent.

Daar schuilt direct een gevaar voor het goed plannen. Want als jij jouw klanten laat bepalen wanneer de afspraak gepland moet worden loop je het risico dat afspraken op momenten gepland worden die niet uitkomen. Of dat je dubbele afspraken inplant.

Tip 3: Bereid de volgende dag voor

Het voordeel van een planning is dat je weet wat er de komende periode moet gebeuren. Al jouw taken staan in de planning. Neem daarom ‘s avonds de planning voor de volgende dag(en) even door. Wanneer je dit doet kan je direct jouw tijd het meest effectief indelen. Moet je bijvoorbeeld veel materiaal halen de volgende dag, plan dit dan allemaal tegelijk in. Bepaal ook direct wat je moet halen. Met een boodschappenlijstje ga je veel gerichter naar de leveranciers.

Met een goede voorbereiding weet je waar je aan toe bent en wat je wanneer gaat doen. Zo ga je morgen veel effectiever te werk. Voorbereiding is 90% van het succes.

Tip 4: Zorg voor consequent agendabeheer

Consequent agendabeheer is de uiteindelijke route tot het succesvol bijhouden van jouw agenda. Het opvolgen van de eerdere adviezen over planning en jouw agenda is goed. Daar ga je met jouw planning veel profijt van hebben. Maar het is belangrijk om jezelf strikt aan jouw planning en agenda te houden. Wanneer jij jouw agendabeheer een (korte) tijd geen aandacht geeft, dan gaat het fout. Dit voorkom je door jouw agenda leidend te laten zijn.

Het consequent gebruiken en houden aan je agenda leidt tot beter ondernemen en minder stress.

Tip 5: Begin gewoon!

Twijfel niet en begin gewoon met het maken van een planning. Alle tips die hierboven staan zijn erg handig, maar je hebt er enkel iets aan als je aan de slag gaat met de planning.

Als je begint met het maken van een planning begin met een aantal belangrijke privézaken in te plannen. Blok deze momenten in je agenda vrij, want aandacht besteden aan jouw privé leven is minstens zo belangrijk als zelfstandig ondernemer.

 
Loading...